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梁山伯祝英台伝説の文化空間: 中国四大伝説の生成と伝播に関する包括的研究

フォーマット:
論文
責任表示:
上田, 望 ; Ueda, Nozomu
言語:
日本語
出版情報:
2018-06-04
著者名:
掲載情報:
平成29(2017)年度 科学研究費補助金 基盤研究(C) 研究成果報告書 = 2017 Fiscal Year Final Research Report
巻:
2015-04-01 - 2018-03-31
開始ページ:
4p.
バージョン:
author
概要:
金沢大学人間社会研究域歴史言語文化学系<br />もともと南中国で流行し始めた地方色豊かな梁山伯、祝英台にまつわる伝説・物語が、千年以上の時間をかけて中国を代表する無形文化遺産へと昇格していく過程を解明するため、文献資料、映像・画像資料の体系的な収集と整理、作品の解読と考察、中国での梁祝故事の受容と民間信仰の実態調査を踏まえ、浙江省寧波で発生した物語が全国へ展開していった可能性が高いことを明らかにした。また、物語の主要な舞台が浙江であることから越劇の演目に取り上げ られ、1940年代以降、映画作品としての流通し、メディアと権力両方からのバックアップを得て、中国の四大伝説へと変貌を遂げる過程を明らかにした。<br />In order to explicate the process of promoting the rural folklores concerning Liang Shan-bo and Zhu Ying-tai originally popularized in South China to the intangible cultural heritage representing China over a thousand years, Based on the systematic collection and organization of literature materials, video and image materials, consideration of works, acceptance of folktale of Liang Shan-bo and Zhu Ying-tai in China and general survey of folk religion, research revealed that original form of the folklore were considered to have been formed in Ningbo, Zhejiang province,and then has spread all over China. In addition, The analysis revealed the following: because the main stage of the story was Zhejiang province, it was also chosen as a subject matter for a Yue-ju(Shaoxing Opera),and since the 1940 's, it was made into a movie many times, became well-spread to China and Southeast Asia by gaining the support from politics and mass media , promoted to China’s Four Folktales in the end.<br />研究課題/領域番号:15K02432, 研究期間(年度):2015-04-01 - 2018-03-31 続きを見る
URL:
http://hdl.handle.net/2297/00051869
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