※一部利用できない機能があります
日本語可能表現・難易表現とその周辺に関する史的研究
- フォーマット:
- 論文
- 責任表示:
- 近藤, 明 ; Kondoh, Akira
- 言語:
- 日本語
- 出版情報:
- 金沢大学人間社会研究域学校教育系, 2013-05-20
- 著者名:
- 掲載情報:
- 平成24(2012)年度 科学研究費補助金 基盤研究(C) 研究成果報告書 = 2012 Fiscal Year Final Research Report
- 巻:
- 2010-2012
- 開始ページ:
- 5p.
- バージョン:
- author
- 概要:
- 難易表現については、補助形容詞系の表現について、従来の研究成果もを踏まえて一通りの通時的考察を行い、これらの意味変化の方向性や類型、困難表現と容易表現の非対照性等に関して、見解をまとめた。可能表現については「~アヘズ」「~ヤラズ」等の補助動詞系の表現を中心に、近年の研究成果も踏まえつつ考察を深めた。また危惧表現を可能表現・可能性表現の周辺的表現の一つとして位置づけ、その史的考察に関する見通しを得ようとした。<br />With respect to express … ions denoting degree of difficulty, I examined expressions with auxiliary adjectives based on my previous research from the viewpoint of diachronic change. Through the examination, I described the direction and types of their semantic change and pointed out asymmetrical relations between expressions of difficulty and those of easiness. With respect to denoting ability, I made detailed observations on expressions with auxiliary verbs such as “ahe-zu” or “yara-zu” based on previous studies. I also maintained that expressions of anxiety are derived from those of ability and overviewed the diachronic development of them.<br />研究課題/領域番号:22520460, 研究期間(年度):2010-2012 続きを見る
- URL:
- http://hdl.handle.net/2297/00052735
類似資料:
|
ココ出版 |
金沢大学人間社会学域学校教育学類 = The School of Teacher Education, College of Human and Social Sciences, Kanazawa University |
金沢大学大学院人間社会環境研究科, Graduate School of Human and Socio-Enviromental Studies Kanazawa University |
白帝社 |
金沢大学人間社会学域学校教育学類 = The School of Teacher Education, College of Human and Social Sciences, Kanazawa University |
白帝社 |
金沢大学人間社会学域学校教育学類 = The School of Teacher Education, College of Human and Social Sciences, Kanazawa University |
金沢大学国際基幹教育院外国語教育系 |
金沢大学人間社会学域学校教育学類 = The School of Teacher Education, College of Human and Social Sciences, Kanazawa University |
東方書店 |
岩波書店 |