Blank Cover Image

ラーニングヒストリーから見たベトナム人日本語学習者の発音習得ストラテジーの研究

フォーマット:
論文
責任表示:
松田, 真希子 ; Matsuda, Makiko
言語:
日本語
出版情報:
金沢大学国際機構, 2013-05-07
著者名:
掲載情報:
平成24(2012)年度 科学研究費補助金 挑戦的萌芽研究 研究成果報告書 = 2012 Fiscal Year Final Research Report
巻:
2011-2012
開始ページ:
6p.
バージョン:
author
概要:
本研究では,ベトナム人日本語学習者(VS)の音声コミュニケーション上の問題点の分析、発音熟達者のラーニングヒストリーの分析、シャドーイングの効果の検証を行い、以下の成果を得た。1)VSの音声は他の母語話者(に比べ自然さも印象も低い. 2)VSの音声には喉頭の緊張が頻繁に起こり、苦しそうに聞こえる原因となっている。1)2)共に母語の影響が考えられる 3)シャドーイングを用いた発音訓練前後のVSの発音の韻律的特徴を分析したところ、発話速度などにおける問題点が明確になり、これらの多 くにはシャドーイングの訓練が有効である。4)発音熟達者のラーニングヒストリー調査を通じて,発音熟達者は共通して「高さ」に対する意識が強い.<br />The difficulties of Japanese pronunciation for Vietnamese learners of Japanese are found not only at the segmental level but also at the suprasegmental/prosodic level. For example, the articulation of each vowel and consonant, interference from tones in Vietnamese, articulatory tension in the larynx, and the realization of short/long mora. In this research project, we carried out a perception experiment on the level or degree of clarity of the learners’ pronunciation by native Japanese speakers. We also conducted a survey on the learning history of Vietnamese “goo d learners” to discuss a more effective learning method of Japanese pronunciation.<br />研究課題/領域番号:23652114, 研究期間(年度):2011-2012 続きを見る
URL:
http://hdl.handle.net/2297/00055192
タイトル・著者・出版者が同じ資料

類似資料:

1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 

松田, 真希子, Matsuda, Makiko

金沢大学国際機構

松田, 真希子, 中川, 郷子, Matsuda, Makiko, Nakagawa, Kyoko

金沢大学留学生センター, International Student Center Kanazawa University

麻柄, 啓一(1951-), 進藤, 聡彦(1957-), 工藤, 与志文, 立木, 徹(1949-), 植松, 公威, 伏見, 陽児(1953-)

東北大学出版会

向井, 裕樹, 松田, 真希子, Mukai, Yuki, Matsuda, Makiko

金沢大学国際機構紀要編集委員会, Organization of Global Affairs Kanazawa University

松田, 真希子, 深澤, のぞみ, 本田, 弘之, Nguyen, Thu Huong, Matsuda, Makiko, Fukasawa, Nozomi, Honda, Hiroyuki

金沢大学国際機構紀要編集委員会, Organization of Global Affairs Kanazawa University

松田, 真希子, Matsuda, Makiko

金沢大学国際機構

鈴木, 美奈, 松田, 真希子

金沢大学留学生センター = International Srudent Center Kanazawa University