※一部利用できない機能があります
ラーニングヒストリーから見たベトナム人日本語学習者の発音習得ストラテジーの研究
- フォーマット:
- 論文
- 責任表示:
- 松田, 真希子 ; Matsuda, Makiko
- 言語:
- 日本語
- 出版情報:
- 金沢大学国際機構, 2013-05-07
- 著者名:
- 掲載情報:
- 平成24(2012)年度 科学研究費補助金 挑戦的萌芽研究 研究成果報告書 = 2012 Fiscal Year Final Research Report
- 巻:
- 2011-2012
- 開始ページ:
- 6p.
- バージョン:
- author
- 概要:
- 本研究では,ベトナム人日本語学習者(VS)の音声コミュニケーション上の問題点の分析、発音熟達者のラーニングヒストリーの分析、シャドーイングの効果の検証を行い、以下の成果を得た。1)VSの音声は他の母語話者(に比べ自然さも印象も低い. 2)VSの音声には喉頭の緊張が頻繁に起こり、苦しそうに聞こえる原因となっている。1)2)共に母語の影響が考えられる 3)シャドーイングを用いた発音訓練前後のVSの発音の韻律的特徴を分析したところ、発話速度などにおける問題点が明確になり、これらの多 … くにはシャドーイングの訓練が有効である。4)発音熟達者のラーニングヒストリー調査を通じて,発音熟達者は共通して「高さ」に対する意識が強い.<br />The difficulties of Japanese pronunciation for Vietnamese learners of Japanese are found not only at the segmental level but also at the suprasegmental/prosodic level. For example, the articulation of each vowel and consonant, interference from tones in Vietnamese, articulatory tension in the larynx, and the realization of short/long mora. In this research project, we carried out a perception experiment on the level or degree of clarity of the learners’ pronunciation by native Japanese speakers. We also conducted a survey on the learning history of Vietnamese “goo d learners” to discuss a more effective learning method of Japanese pronunciation.<br />研究課題/領域番号:23652114, 研究期間(年度):2011-2012 続きを見る
- URL:
- http://hdl.handle.net/2297/00055192
類似資料:
金沢大学国際機構 |
金沢大学国際機構 |
金沢大学留学生センター, International Student Center Kanazawa University | |
東北大学出版会 | |
春風社 | |
金沢大学国際機構紀要編集委員会, Organization of Global Affairs Kanazawa University |
金沢大学国際機構紀要編集委員会, Organization of Global Affairs Kanazawa University |
金沢大学国際機構 |
金沢大学留学生センター = International Srudent Center Kanazawa University |